Opdracht  - Hoe krijg je een soa?

 

 

Wat ga je onderzoeken?

Je onderzoekt hoe je een soa kunt oplopen en hoe je een besmetting kunt voorkomen.

 

Wat heb je nodig?

* kopjes of bekers

* melk

* zetmeeloplossing

* kaartjes voor het rollenspel

* multoblaadje(s) en pen

* jodium

 

Wat moet je doen?

1. Je krijgt van je docent een bekertje vloeistof. Eén persoon krijgt een bekertje met zetmeeloplossing. de zetmeeloplossing stelt een soa-bacterie of virus voor. Ook krijg je een kaartje met daarop: 

- een naam

- een seksuele geaardheid

- wel of geen condoomgebruik

- wel of geen seksueel contact

Dit is je rol in het rollenspel

2. Maak een tabel met twee kolommen (naam en onveilig seksueel contact)

3. Loop in het lokaal met je bekertje, je kaartje en je tabel. maak contact met een klasgenoot die past bij de seksuele geaardheid van je kaartje. Noteer de naam van de ander in je tabel. Bepaal samen welk contact jullie hebben. Als dit onveilig is contact is, zet je een kruisje in de tweede kolom van je tabel.

4. Bij onveilig seksueel contact meng je de vloeistoffen. Bij alle andere vormen van contact schud je elkaar de hand. Zoek daarna contact met andere klasgenoten.

5. Kijk na ongeveer 10 minuten in welke bekertjes zetmeel zit. Dat doe je door drie druppels jodium in je bekertje te druppelen. Als je vloeistof blauw/zwart kleurt, zit er zetmeel in.

6. Schrijf je naam op het bord met een kruisje erachter als je besmet bent. Leid uit je tabel af door wie je besmet kan zijn geraakt. Bepaal met z'n allen wie de bron van de besmetting is geweest.

7. Bedenk met je buurman hoe je dit rollenspel kunt aanpassen zodat er geen 'besmetting'  met de som meer kan plaatsvinden. Wat moet je veranderen aan de tekst op de kaartjes of aan de hoeveelheid contacten die je legt?

 

Wat is je resultaat? - beantwoord onderstaande vragen

1. Hoeveel klasgenoten zijn besmet met de 'soa'?

2. Door wie ben je besmet geraakt?

3. Wie was de bron van de besmetting?

4. Wat is je conclusie?